BBudowniczy BBudowniczy
7943
BLOG

Czy "samolot przeleciał nie tylko nad brzozą ale również obok"?

BBudowniczy BBudowniczy Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 152

Po opublikowaniu w Naszym Dzienniku wyników pomiarów prof. Czachora, wskazujących dokładną lokalizację tzw pancernej brzozy, na Naszych Blogach pojawił się następujący wpis dr Nowaczyka:

naszeblogi.pl/45369-zaskakujacy-wynik-badan-prof-czachora

Zgodnie z nim, trajektoria lotu Tu-154 wyznaczona w oparciu o 3 ostatnie zapisy TAWS znajduje się w odległości ok 18,5 m od zmierzonej w terenie lokalizacji brzozy. Wiedząc, że "odległość najdalej wysuniętego punktu skrzydła od osi podłużnej = 18.775 m", okazuje się że prof. Czachor przy okazji pomiarów potwierdził empirycznie swoją wcześniejsza hipotezę,  "że skrzydło (jeżeli przyjmiemy, iż samolot zszedł na wysokość około 6 m) mogło się jedynie otrzeć o pień brzozy."

Podczas przeglądania materiałów z I Konferencji Smoleńskiej natrafiłem na inny referat wpisujący się w powyższe hipotezy -autorstwa Pana Michała Jaworskiego pt. "Próba Interpretacji Wybranych Parametrów Lotu - Trajektoria Pionowa oraz Kąt Przechylenia"

Celem jego pracy było "zbadanie, jakie zjawiska opisują  zarejestrowane podtawowe parametry lotu i czy możliwa jest odmienna od przedstawionej w raportach [1, 2] ich  interpretacja. "

Autor wykonal próbę rekonstrukcji trajektorii lotu w oparciu o zapisane i wyliczone parametry lotu. Trajektoria pionowa została wyznaczona w oparciu o podwójne całkowanie przyspieszeń. Nie wiem czy praca była już szerzej omawiana, ale przynosi w mojej opinii ciekawe wyniki. Zacytuję tutaj jej fragmenty:

"Oznacza to, że najprawdopodobniej wszystkie położenia  zarejestrowane są z wysoką dokładnością, a wobec tego samolot przeleciał nie tylko nad brzozą ale również obok, o około 7 m za dużo na uderzenie tym fragmentem skrzydła." *

"Porównanie trajektorii lotów z  06.04.2010 i 10.04.2010 pozwoliło na wyciągnięcie wniosków o możliwych wysokościach samolotu w ostatnich sekundach lotu – trajektorie uwzględniające TAWS#38 i ślady na drzewach nawzajem się wykluczają, wyższa i bardziej płaska, która jest zgodna z TAWS#38 i FMS jest fizycznie bardziej wiarygodna." *

"Przeprowadzone obliczenia i dokonane iterpretacje  pokazują, że analizowne parametry z dużym prawdopodobieństwem opisują inny , niż zawarty w części opisowej raportów MAK i KBWL LP przebieg katastrofy.Analiza danych liczbowych zapiasnych w  polskim rejestratorze QAR ATM mogła by dać, a w każdynm razie przybliżyć odpowiedź o przebiegu ostatnich"*

Okazuje się, że już w październiku 2012 roku Pan Michał Jaworski przedstawił kompleksowe obliczenia, z których wynika że 10.04.2010 r. w Smoleńsku Tu-154 nie uszkodził skrzydłem brzozy, gdyż leciał nie tylko nad nią, ale i obok.Pozostaje nam mieć nadzieję, że Pan Setlak z Panem Laskiem wiedzą, że w świetle tych badań dyskusja o wymiarach skrzydła ma być może tylko teoretyczne znaczenie?




CYTATY:
* "Próba Interpretacji Wybranych Parametrów Lotu - Trajektoria Pionowa oraz Kąt Przechylenia"  Michał Jaworski, I Konferencja Smoleńska.  
www.konferencja.home.pl/materialy/14.pdf

twitter.com/

naszeblogi.pl/45369-zaskakujacy-wynik-badan-prof-czachora

BBudowniczy
O mnie BBudowniczy

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka